www.pragaitukor.com - Prágai Tükör

2001/1 szervezeti mozaik

Magyar Millennium

Nemzetközi plakátszimpózium 2000 - kommunikáció az ezredfordulón

Jóllehet a mûvészi plakát a 90-es évek folyamán eltûnt a városok utcáiról és helyébe hatalmas reklámtáblák léptek, a Magyar Millennium címû kiállításon meggyõzõdhetünk arról, hogy ez a metaforikus nyelvet használó mûvészi zsáner tovább él, kedvelõinek és szenvedélyes gyûjtõinek nagy örömére. Már nem a tömegkommunikáció eszköze, amit egykor százezres példányokban adtak ki és terjesztettek a sietõ járókelõk figyelmének felkeltése végett, ezt a szerepet átvette a rádió, televízió és az újsághirdetések. A reklámok mellett a mûvészi plakát mindinkább halk szavú útitársként él tovább. Nem használ tolakodó szlogeneket és kifejezõeszközei sem ismétlõdnek. Épp ellenkezõleg: finom humorával, mûvészi metaforáival és indíttatásának erejével mozik, színházak elõcsarnokaiban vagy folyosóin és természetesen kiállítótermekben szólítja meg és ejti gondolkodóba a nézõt. Magában hordozza a pillanat varázsát, az élmény atmoszféráját, a pusztán üzleti célú reklámtól eltérõen arra törekszik, hogy a nézõt környezet- és társadalombarát gondolkodásra és toleranciára ösztönözze.

A Magyar Millennium plakátkiállítás anyaga a plakátrajongó Pócs Péter kezdeményezésére jött létre, aki ezzel szeretett volna hozzájárulni a történelmi évforduló megünnepléséhez. Noha annyi anyagi támogatást nem sikerült összegyûjtenie, hogy a jeles plakátok nyilvános tereken jelenhessenek meg, azt elérte, hogy bekapcsolja világhírû mûvészbarátait a téma feldolgozásába, ami egyébként csak néhányukhoz áll érzelmileg is közel (Pócs Péter, Barát Ferenc és Orosz István). Pócsnak sikerült viszonylag igénytelen kiállítási technikát alkalmaznia és a tárlatnak nemzetközi jelleget és publicitást biztosítania. A 2000. decemberi bemutató óta, amire a szentendrei régi malom épületében került sor, februárban a prágai Galerie Fronta, majd áprilisban a brünni Moravská galerie állította ki a mûveket. A további helyszínek között szerepel Pozsony, Varsó, Passau, Róma, Milánó és Mexikó is.

A Magyar Millennium plakátjainak fõ témája a nemzeti öntudat gondolata, az ezeréves magyar állam történetének gyakran tragikus eseményei valamint a hõsiesség eszméje - annak egyik fõ jelképével, az államalapító Szent Istvánnal, s vele egyetemben a kereszténység gyõzelme a zsarnoki rendszer útvesztõivel szembeállítva. A tizenkét szerzõ - Baráth Ferenc, Boris Buæan, Vladimir Èajka, Paul Davis, Stasys Eidrigevièius, Shigeo Fukuda, Alain Le Quernec, Lech Majevski, Orosz István, Kari Piippo, Pócs Péter és Niklaus Troxler - méltó emléket állított a magyar államiság e jelentõs évfordulójának, összefogásuk jó példája a hátárok nélküli szabad, nyílt és baráti kommunikációnak a harmadik évezred elején. A képzõmûvészeti esemény vizuális jelképeinek esztétikájával utat nyit a fantáziának s egyben az alkotók és nézõk harmonikus kommunikációjának, egymásra találásának.

Jó lenne tudni, vajon milyen jelképrendszert használnának a cseh mûvészek egy hasonló felhívás eredményeképp? Alkalmasint inkább az önirónia, szarkazmus és a groteszk túlzás eszközeit alkalmaznák, amihez a Magyar Millennium anyagában legközelebb Boris Buæan (a város fölött vágtató, vörös ecsetvonásokkal vázolt királyi lovas figurája) és Orosz István állt (aki a magyar csillagos égbolt Szent István koronával ékesített csillagképe mellé odahelyezte a magyar közélet ellentmondásos és népszerû alakjait is). A többi plakát Szent István, a királyi korona, a kereszt, a nemzeti színek világos és méltóságteljes szimbólumát alkalmazza a legkülönbözõbb módon: az egyszerû grafikai jelektõl (Lech Majevski, Kari Piippo) a festészeti kompozíciókig (Stasys Eidrigevièius vagy Paul Davis).

A Morva Galéria látogatói számára a kiállítás további ösztönzés a magyar történelem, mûvészet és nemzeti jelleg megismerésére. Annál is inkább, mert a galéria terveiben újabb magyar mûvészek bemutatkozásával számolnak.

Marta Sylvestrová
(Detáry Attila fordítása)